Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Jak powstaje most tymczasowy? GDDKiA wyjaśnia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Jak powstaje most tymczasowy? GDDKiA wyjaśnia
fot. GDDKiAMost tymczasowy w Głuchołazach
Powodzie i inne klęski żywiołowe w znaczący sposób uszkadzają infrastrukturę, która staje się niedostępna do użytku dla obywateli, jak również służb potrzebujących dostać się w zagrożone lub zniszczone tereny. W związku z tym tworzone są m.in. mosty tymczasowe, które okazuje się, że mogą funkcjonować nawet kilkanaście lat. 

Powódź, która we wrześniu przeszła przez Europę Środkową – w tym Polskę – przyniosła ogromne straty. Jednym z elementów zniszczonych przez żywioł był tymczasowy most na Białej Głuchołaskiej. Obiekt powstał w związku z wyburzeniem i rozpoczęciem budowy nowego mostu, który miał być gotowy do końca roku, jednak powódź porwała również jego. W związku z tym, konieczne było działanie, które podjęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowy i Autostrad przy wsparciu Wojska Polskiego.

Most tymczasowy i tymczasowa przeprawa wskutek powodzi

Rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Szymon Piechowiak wyjaśnia, że w związku z powodzią, na drogach będących w zarządzie GDDKiA powstał w 2024 roku jeden most tymczasowy – DMS-65 – składający się z dwóch odrębnych konstrukcji. Obiekt postawiono w ciągu drogi krajowej nr 40 przez rzekę Biała Głuchołaska w miejscowości Głuchołazy.

Poza tym, na drodze krajowej nr 94 w Skorogoszczy od 26 września do 22 listopada działała tymczasowa przeprawa – obiekt MS-20 Daglezja – czyli wojskowy most na podwoziu kołowym. Przeprawa ta służyła wyłącznie służbom oraz lokalnym mieszkańcom. I funkcjonowała do czasu, aż ruch na DK94 został udrożniony po fali powodziowej.

To jedyne konstrukcje powstałe w związku z powodzią w 2024 roku i GDDKiA nie planuje na ten moment budowy kolejnych mostów tymczasowych.

Jak powstał most tymczasowy w Głuchołazach?

Budowa każdego mostu tymczasowego, podobnie jak innych elementów infrastruktury, jest różna. W związku z tym, trudno jednoznacznie określić średni czas i koszt postawienia takowego mostu. Jak tłumaczy Szymon Piechowiak, „wszystko zależy od wykorzystywanej technologii, długości przeprawy czy prac niezbędnych do wykonania” takich jak, na przykład, budowa przyczółków.

W przypadku mostu DMS-65 w Głuchołazach proce rozpoczęły się od razu, gdy tylko pozwoliła na to sytuacja powodziowa.

– Rozpoczęliśmy od oczyszczania dojazdu do mostu. Wyciągaliśmy z koryta rzeki to, co można było wyciągnąć z brzegu. Od 20 września na miejscu pomagali nam żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy wspólnie z wykonawcą oczyszczali koryto rzeki oraz rozbierali konstrukcję mostu tymczasowego – przypomina rzecznik GDDKiA.

Kolejnym krokiem było przygotowanie przyczółków nowego obiektu tymczasowego i wykonanie najazdów, po których, 7 października, do prac włączyli się żołnierze z 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia.

– Przystąpili do skręcania konstrukcji mostu tymczasowego DMS-65 wypożyczonego przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Cztery dni później, 11 października, z wykorzystaniem ogromnego żurawia, którego udźwig to nie bagatela 500 ton, posadowili dwie konstrukcje mostu na przyczółkach przygotowanych przez wykonawcę inwestycji – objaśnia Piechowiak.

Po wykonaniu najazdów i próbach obciążeniowych, most został udostępniony do użytku 25 października, czyli po 35 dniach.

Przy drugim obiekcie, który powstał w związku z powodzią, to jest wojskowym moście na podwoziu kołowym, prace nie były tak skomplikowane i przeprawa powstała znacznie szybciej, w ciągu jednego dnia.

– W przypadku obiektu MS-20 czas postawienia liczymy raczej w minutach i godzinach, a nie dniach czy tygodniach – dodaje Szymon Piechowiak.

Ile czasu może stać most tymczasowy?

Chociaż nazwa wskazywać mogłaby na krótki okres przydatności i funkcjonowania mostów tymczasowych, praktyka pokazuje, że wcale nie musi tak być. Mosty tymczasowe nie zastąpią i nie będą tak trwałe jak normalne mosty, jednak mogą służyć latami.

– Konstrukcje tymczasowe nie mają oczywiście żywotności tak długiej jak mosty stałe, ale mogą służyć przez lata. Znamy przykłady, gdy mosty tymczasowe funkcjonowały nawet przez kilkanaście i więcej lat – mówi Piechowiak.

Za przykład takiego mostu rzecznik GDDKiA wskazał Most Syreny w Warszawie, który w założeniach miał być przeprawą tymczasową, a ostatecznie jako alternatywna przeprawa służył przez 15 lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Drogi i autostrady

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Damian Kelman 25 grudnia 2024

W tym roku jeszcze przetargi na obwodnice. Co w przyszłym?

Drogi i autostrady

Tunelem pod Ursynowem przejechało już ponad 87 milionów pojazdów

Drogi i autostrady

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Opolskie. GDDKiA przywraca ruch dwoma pasami na DK-94

Drogi i autostrady

Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat

Drogi i autostrady

Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat

GDDKiA Gdańsk 16 grudnia 2024

Zobacz również:

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Drogi i autostrady

Archeologia na drogach - niezwykłe odkrycia GDDKiA ostatnich lat

Damian Kelman 25 grudnia 2024

W tym roku jeszcze przetargi na obwodnice. Co w przyszłym?

Drogi i autostrady

Tunelem pod Ursynowem przejechało już ponad 87 milionów pojazdów

Drogi i autostrady

Sprzęt wojskowy z Korei Południowej dotarł do Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Opolskie. GDDKiA przywraca ruch dwoma pasami na DK-94

Drogi i autostrady

Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat

Drogi i autostrady

Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat

GDDKiA Gdańsk 16 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5